15 Ekim 2013

izlanda'nin dort bir yanina saldirdik!

Yaziya baslamadan,  her yola cikistan once bir harita olustururuz ve rotayi ona gore belirleriz hemen paylasiyorum, cok isinize yarayacak derli toplu harita..

View iceland in a larger map
Izlanda'ya gitmeyi ne zaman hayal etmeye basladigimi gercekten hatirlamiyorum. Cok eskiden beri aklimda olan bir ulke. Kaldi ki bu yaziyi yazarken farkettim, nereleri gormeliyim listemin en basindaymis kendisi http://hiudivu.blogspot.de/2012/12/gormek-istedigim-yerler.html Herkesin gorme hedefi olmayan ve iyi ki  cok ziyaret edilmek istenmeyen bir ulke, kesfedilmesin, cok populer olmasin daha iyi:)  Yine bir onceki kis, yaza nereye gitsek diye dusunurken Sven,  Istanbul'un kalabaligindan, trafiginden ve kotu havasindan sikildigini ve doga tatili istedigini soyledi. Ikimiz de Arjantin'den donunce ne kadar huzurlu oldugumuzu hatirladik. Insan koca bir sene Istanbul'a tikilip kalinca  doga tatiline saplantili oluyor galiba. Kararimiz cok da fazla dusunmeden Izlanda oldu. Planimiz da hazirdi, araba kiralayip 8 gun boyunca ulkenin etrafinda dolanacaktik. Ulke dedigimiz zaten bizim Ege Bolgesi gibi biseydi, doya doya yeterdi. Gercekten gittigimiz icin o kadar mutluyuz ki ruya gibi bir ulke. Orada yasayanlarin sanatta neden bu kadar basarili oldugunu anlamak pek de zor degil. Bir de benim kuzey kulturuyle ilk tanismamdi. Insanlari cok cok kibar (Avrupalidan daha kibarlar) ve inanilmaz guzel giyiniyorlar, yaslisi da, emosu da,genci de, bebegi de tam bir stylish dostum!  Hepsine bayildim.  Kuzeye bi bulastiniz mi hepsini gormek istiyorsunuz sanirim aklim hep Norvec,  Isvec, Finlanda, Greenland.. Aklim hep oralarda:)
 Ulkenin turizme acildigi bir iki ay var galiba, o iki ayda da insanlar  bisikletlerle turluyorlar hem de cocuklarini almislar bisikletlerinin arkasina:) ya da yuruyorlar, kamplarda cadir kuruyorlar. tabii cadir kamp yerleri bizdeki gibi pis de degil. tertemiz, hamile olmasam cadir ve bisikletle gitmeyi isterdim gercekten ben de, ama belki de ileride cocukla birlikte. neden olmasin? Soyle bir video var bi de, cok sevimli:) Bu videonun fazlasi var eksigi yok oyle diyeyim size.

Biletlerimizi Stuttgart'dan Reykjavik'e aldik.  3 saatlik yolculuk sonunda hava limanina  indigimizde pasaportuma Izlanda damgasi alma hayallerim son buldu. Avrupa'dan gelen ucaklara pasaport kontrolu yapilmiyor ayrica Almanya'dan cikarken de bakilmadi pasaportlarimiza, bu olay bana cok tuhaf geldi. EU uyesi iki ulke arasinda olabilir guzergah fakat o ucagin icindeki her insanin EU uyesi ulke vatandaslari oldugunu kim cikardi ki? Bana gore yakinda ulkeler ve sinirlar kavrami son bulacak gercekten.
Rejkjavik hava limanina vardigimizda daha onceden internetten kiraladigimiz aracimizi vermek uzere sirketle bulusuyoruz fakat otomatik vites yerine duz vites araba geliyor. Ben de kullanmak istiyorum Izlanda'da araba, kendime de duz viteste guvenmedigimde basliyorum itiraz etmeye, hem bize otomatik vitese gore ucretlendirme yapilmisti neden simdi odedigim hizmeti almayayim ki? baktilar ki ugrasilmiyor, otomatik vites arabamizi getirdiler ve ustune de kendilerini affettirmek icin navigasyon hediye ettiler. (Sven'le ben sevincten kis kis guluyoruz) Tabii bu noktada bahsetmek istedigim birsey var. Ben gittigim ulkelerden hemen prepaid vodafone hat almaya basladim. Bir aylik satiliyor ve internet ihtiyacimi doya doya karsiliyor, Izlanda'ya giderken de hedefim buydu ama navigasyonu bulunca vazgectim hedeften;)
Neyse airbnb'den ilk uc gun icin baskent Reykjavik'te ev kiraladik. Ev gercekten mis gibiydi ama ne zaman ki muslugu ya da dusu acsak pis koku geliyor, son gun farkettik ki isinma termal sularla. E termal sularin da kokusu bir degisik tabii daha sonra icimiz rahatladi. Diger gunlerde ise booking.com uzerinden kiraladigimiz cottagelarda kaldik cunku otel bulunmuyor!  Ama merak etmeyin tertemiz bu cottageler, olimpostaki agac evler gibi ama icinde wc var, tv var, mutfak var:) Otel de otel diye tutturanlara soyle diyim belki  biz gec kalmisizdir iki ay once yaptik rezervasyonlari? Cok ama cok onemli bir hatirlatma ise bu cottagelarin fiyatina yastik, yorgan dahil degilmis meger:) Gittiginizde "aa nerede yastik yorgan?" dediginizde arti30-40 euro istiyorlar ve "olur mu bookingde yazmiyor" diye hayiflandiginizda "ee yastik yorgan var da yazmiyor" diye uste cikiyorlar:) ulkedeki adetmis bu, benden cottagelarda kalacaklara tavsiye su olur gidin kendinize uyku tulumu alin her seferinde yastiga yorgana para vereceginize.

1. VE 2. GUN: BATI IZLANDA "REYKJAVIK"

8 agustos, 9 agustos
Sehirde dolaniyoruz bir tane alisveris caddesi var ayni zamanda restaurantlarin da cogu burada. Bir saat icerisinde bitiriyoruz:) Sonra alisveris yapiyoruz, balina gorme turlari icin bilet arastiriyoruz, sehri kesfediyoruz derken gun bitiyor diyecegim bitmiyor! Hava burada sadece 3 saatligine karariyor (gece 12 ile gece 3 arasi:))  Bir de baktik saat aksam 11 olmus hadi artik eve gidelim diyoruz ve kiraladigimiz eve gidiyoruz atistirmaya. az dolaniyoruz sehir icin on kesif yapiyoruz kaldigimiz  evi cok ama cok seviyoruz. Buradan hemen bilgilendireyim, turizm sezonu bir iki ayla sinirli oldugundan ve ulkede cok otel bulunmadigindan cottagelar bile pahali oluyor. airbnb takilmak en akillicasi ama tabii bizim gibi ulke turu yapacaksaniz bir yerde eliniz kolunuz baglaniyor, her sehirde rahat rahat ev bulamayabiliyorsunuz. Ev sahibimiz veterinerdi 4 tane kopegi vardi kendi evinin alt katini kiraya veriyor, ayri bir girisi var iki bagimsiz daire gibi ama bahcemiz ortakti ve tatli evimiz soyleydi:

ev fotograflari: airbnb

simdi de benim fotograflarim:)
Su kucucuk cocuk alisveris arabasi dolusu yiyecek 40 euroya denk geliyordu( Ama et ravyoli falan aldik heheh. Bir de 4 adet kiraz 4 euroydu daha ne diyeyim:) )

Bu arada bu ustteki resimdeki  Drekinn adli market ayni zamandan hamburger yapiyor ve onunde kuyruklar oluyor bayaa meshur tavsiye ederim. Iste bu da adresi

Blue Lagoon!
Nasil anlatsam bilemiyorum icim icime sigmiyor diye sarkilar esliginda basliyorum bu paragrafa..
Disarida hava 3-4 derece arabayla yaklastikca dumanlar tutuyor gidecegimiz yerden ve ulastigimizda o da nesi masmavi bir su icinde insanlar mayolarla, hic de usuyora benzemiyorlar. Termal su cennetin ta kendisiymis meger! Hemen biletlerimizi alip giriyoruz (Havlunuzu kendiniz getirirseniz bilet 50 euro kisi basi, her kurusuna deger.) Blue Lagoon, anlatilamayacak kadar guzellikte bir yer simdiye kadar 10 ulke gezmisimdir beni en cok etkileyen Blue Lagoon, daha sonra Perito morano daha sonra Iguassu ve en son Colmar'dir. Aranizda para toplayin beni her kis bir kere Blue Lagoon'a gonderin. 10saat acik sanirim, o 10 saati ben orada geciririm gikim cikmaz:)
Lagunun icinde bar var iceceklerinizi alip suyun icinde takiliyorsunuz,dogal maskeler var yuzunuze suruyorsunuz 5 gun boyunca yumusaciksiniz, burasi tam bir mucize! once korktum hamilelere yasak mi diye ama lagunun her noktasinda sicaklik farkli. doktorum cok rahatsiz etmeyecek sicak noktalarindan bulunmadigin surece problem yok dedi ve saatlerde iceride guzelce vakit gecirdim. Gitmeyi planlayan hamileler korkmayin derim! Sitesi soyle http://www.bluelagoon.com/

3. GUN AT CIFTLIGI, BALINA  VE PUFFIN GORME TURU
10 Agustos
 Iskele kenarinda yan yana birsuru tur var birini secip katilabilirsiniz saatiniz gelene kadar da icinde gitarla canli muzik yapilan Haiti Cafe'de (web adresi soyle) kendinize bir kahve ismarlayabilirsiniz. cafe cok guzeldi gercekten. Balina ve puffin gorme turu pek hosuma gitmedi. gorduk mu gorduk evet ama olmasa da bisey kaybetmezdik bence.
haiti cafe
balina ve puffin  gorme turu

4. GUN  GOLDEN CIRCLE TURU:
11 AgustosIzlanda'yi enine boyuna gormek istiyorsaniz kacirmamani gereken iki route var. Golden circle ve diamond tours.
Golden circle turu Reykjavik'e gidis gelis toplamda 300 kmlik bir halka ciziyorsunuz. 3 ana duraginiz var: Tingvelir(þingvellir ) Milli ParkiGullfoss Selalesi ve hala aktif olan alti fokur fokur kayanayan haukadalur vadisi ki bu vadide Geysir ve Strokkur gayzerleri bulunuyor. birde Sandfell var' simsiyah bir kumsal ve terkedilmis, iyi geliyor, benden soylemesi

gayzer

klise

bu bir krater golu

iste bu kara kumsal sandfell

yolculuk hep cok guzeldi

5.GUN KUZEY IZLANDA'YA DOGRU YOLA CIKIS "DALVIK"
12 Agustos
Yoldaki guzel manzaralarda mola vere vere Dalvik'e gidiyoruz,  yolda karsilastigimiz bir restaurantta corba iciyoruz hayatinda ilk defa kuskonmaz corbasi icen ben bayiliyorum bu lezzete. En kisa zamanda tarifini ogrenip yapmaliyim. Bu arada  Izlanda'da petrol aldiginiz yerlerde  corba gorurseniz sinirsiz demekmis, Turkiye'ye donunce ogreniyoruz, ikinci kaseyi doldurmaya cekinmeyin:)
Dalvik'in hicbir dalgasi yok, sadece ertesi gun kuzeyde gezecegimiz yerlere yakin olsun diye burada otel ayarliyoruz. Oyle istediginiz her sehirde otel bulacaginizi saniyorsaniz yaniliyorsunuz. Buyuk bir limani var da bu limana nereden gemiler yanasiyor anlamis degilim:)

Buradaki konaklama amacimiz "Tanrilarin Selaesi" Godafoss'u, Myvatn yolu uzerinde Skutustadir' i ( buradaki manzara gercekten benzersiz) ve hala aktif volkanik bolge olup cayir cayir kaynayan Bjarnarflag'i gormek. Sunu belirtmeliyim ki daha once Brezilya, Arjantin sinirindaki Iguassu Selalesi'ni goren varsa hayal kirikligina ugrayabilir, ayni etkiyi birakamiyor uzerinizde Godafoss..
 Ben bu kadar guzelini cekemedigim icin intertten alinmis bir fotograf ekliyorum bir adet. Digerleri benim.
fotograf: Xavier Jamonet
kaldigimiz fakirhane, yine dogayla icice:)
yoldaki muhtesem dokular boyle

bedava navi gordun kullan
yolda karsilastigimiz atlar
 Yolunuzu atlar kesebilir, zevkle beklersiniz onlari cunku basiniza hic boyle birsey gelmemistir

Bjarnarflag

6. GUN GUNEYDOGU IZLANDA ICIN YOLA CIKIS,  "STORA SANDFELL"
13 Agustos

Burada kaldigimiz cottagein cok sevimli at ciftligi var, atlarla gezintiye cikiyoruz tabi bana yasak oldugu icin ben yanlarinda yuruyorum, ruya gibi her hatira her yasanti bana daranananom,  yemyesil tepelerin ustunde atlarla gezinmek...

Yedigimiz ilk ve tek insani yemek, hamburgerden baska bisey kolay bulunmuyor maalesef:(

7.GUN GUNEY IZLANDA ICIN YOLA CIKIS, "THORSMORK"
14 Agustos
Burayla ilgili animizi paylasmadan gecemeyecegim, Dalvik'te kalirken tanistigimiz adam diger oteller nerede dediginde, Torsmork yanitinda sinsice gulumseyip "Arabaniz 4x4 mu?" dedi "hayir" yanitini aldiginda "iste o zaman ozel bir otobusle gideceksiniz oraya ulasim yok" diye soylendi. Anlam veremedik, cottage birligi olacak da otel nasil olmayacak diye kikirdedik taa ki benim killanip bookingden rezervasyonu kontrol etmeme kadar. Rezervasyonun altina not dusulmus "Kacta geleceginizi bize bildirin araciniz varsa suraya parkedin ve oradan kalkan otobusumuze atlayin gelin" Otobuse ait video ve fotograf bakinca anlayacaksiniz. Off road trip cikti. 10 kmyi 1 saatte alabildik dev tekerli otobusle, derelerin tepelerin arasindan ilerledik. Sahane bir deneyimdi. Veeee mekana ulastigimizdaysa vay dedik Izlandalilar Bizdeki olimposu yapmislar daglarin arasinda kimselerin ulasamadigi bir yere, gelmek isteyen onlara danismadan gelemiyor, yoga  topluluklari, gencler, genc hissedenler civil civil burasi. Kendi saunalari, atlari, duslari, bir adet de restaurantlari var. Izlanda'ya giden herkes ugrasin derim ben.. Facebook iletisimini buldum, normal siteleri yok sanirim http://www.facebook.com/Husadalur?fref=ts

sauna:)
Bu da yine ayni sauna internetten buldum, saunadan cikip golete atlayiveriyorsunuz, burada apaci yok:)

8.GUN BATI IZLANDAYA DONUS, REYKJAVIK
15 Agustos
Bu gece ucagimiz var nasil gecti 8 gun diye huzunluyuz. Son gunumuzu evimize hediye almak ve Blue Lagoon'da dinlenerek gecirmeye ayirdik. Huzunluyuz de az. Biz boyle doga gormedik, biz bu kadar asik olmadik bir ulkenin cazibeli yalnizligina, buradan ayrilmak istemiyoruz:( Iyi ki bu ulkede turizm patlamasi yok, iyi ki bu ulke herkesin hayallerini suslemiyor, iyi ki bu ulkeyi sadece kiymetini bilenler ziyaret ediyor.
Ziyaret ettigim  ulkeler ayni sinifta ogrenci olsalardi, Izlanda suphesiz ki herseyden haberi olan ama atlamayan, gizemli, cool, guzel gerekmedikce gulumsemeyen, basitliklerle isi olmayan, buyusu farkedilince de asik olmamanin imkansiz oldugu  kiz olurdu:)

Ve mutluluktan deliye donen biz:)